Certyfikat EV w 7 sekund
29-10-2019 09:43:51
Nazwa firmy w pasku przeglądarki w sposób jednoznaczny identyfikująca właściciela serwisu jest elementem zwiększającym zaufanie do strony, ale uzyskanie samego certyfikatu wymaga nieco więcej działań od samego właściciela serwisu. 7 sekund - tylko tyle trwa wydanie certyfikatu na poziomie EV, jeżeli podmiot ubiegający się o certyfikat spełnia wszystkie wymogi formalne i dopełnił weryfikacji firmy.
3 etapy weryfikacji przed uzyskaniem EV
Certyfikaty o poziomie walidacji EV (Extended Validation) są wydawane jedynie dla firm, zarówno spółek, jak i osób fizycznych prowadzących własną działalność gospodarczą. Planując zakup certyfikatu o rozszerzonej walidacji należy pamiętać, iż będzie składała się z trzech etapów formalnych, czyli weryfikacji:
-
praw do domeny,
-
podmiotu ubiegającego się
-
oraz rozmowy telefonicznej.
1. Potwierdzenie własności domeny
Podczas procesu realizacji certyfikatu firma jest proszona o wybranie sposobu potwierdzenia własności domeny.
Potwierdzenie za pomocą wiadomości e-mail
Standardową formą jest potwierdzenie za pomocą wiadomości e-mail. Wystawca certyfikatu wskazuje pięć adresów mailowych, z których należy wybrać jeden - na ten adres wyśle on wiadomość wraz z kodem i linkiem. Gdy wiadomość zostanie odebrana i zatwierdzona, wówczas prawo do domeny zostanie potwierdzone. To wystawca narzuca adresy e-mail i nie można podać innego spoza listy.
Potwierdzenie za pomocą rekordów
W przypadku jeżeli polityka bezpieczeństwa firmy blokuje możliwość dostępu do maili administracyjnych, lub w ogóle nie pozwala ich tworzyć, wówczas istnieje możliwość weryfikacji domeny poprzez rekord CNAME lub TXT (w zależności od wystawcy). Inna alternatywna metoda polega na umieszczeniu pliku pod wskazanym przez wystawcę adresem. Ścieżka umieszczenia pliku jest ściśle zdefiniowana i nie można jej zmienić.
2. Weryfikacja podmiotu
Kolejnym etapem jest weryfikacja ubiegającego się w bazach rządowych, czyli GUS, KRS lub CEiDG. Weryfikowane jest to czy firma istnieje, czy jest aktywna. Na tym etapie potwierdzana jest nazwa firmy, która będzie się później wyświetlała się w pasku przeglądarki. W przypadku spółek czy instytucji ten etap jest formalnością. Osoby prowadzące własną działalność oraz spółki cywilne muszą pamiętać, iż nazwa zostanie zatwierdzona przez wystawcę tylko w formie takiej jaka jest widoczna w bazie. Pełne imiona i nazwiska w przypadku JDG oraz spółek cywilnych mogą stać się problemem i zostać nieoczekiwanie skrócone. Limit wynosi 64 znaki.
3. Weryfikacja telefoniczna
W bazie GUS oraz CEiDG może zostać dodany numer telefonu i wówczas od razu wystawca będzie mógł dokonać weryfikacji telefonicznej. Numer można dodać za pomocą Profilu Zaufanego i będzie widoczny w ciągu 24 godzin. Gdy numer się nie wyświetla, wtedy sprawdzane są inne bazy takie jak Bisnode.pl, PK czy YellowPages. W przypadku certyfikatów z CA Digicert dodatkowo sprawdzane są wpisy w Panorama Firm oraz Google Moja Firma. Wszystkie powyższe bazy są bezpłatne, ich edycja trwa ok. 24 godzin. Kontakt telefoniczny nie może nastąpić na numer występujący tylko na stronie firmowej lub podany w trakcie procesu zamawiania. Numer musi być ogólnodostępny i wyświetlać się w bazach, które zatwierdził wystawca jako wiarygodne.
Warunkiem zaakceptowania wpisu jest to, aby był identyczny z wpisem w bazie rządowej. Zarówno nazwa firmy jak i adres muszą być zgodne. Najczęstszym problemem jest to, iż wpisy zawierają numer telefonu, który już od dawna nie działa lub go w ogóle nie ma. Zdarza się, iż wpis zamiast nazwiska przedsiębiorcy zawiera przedmiot działalności. W takich przypadkach najlepiej będzie dodać drugi wpis, poczekać na jego upublicznienie i zgłosić chęć ponownej weryfikacji.
Spółki, dla których właściwym rejestrem jest KRS, a zmieniały siedzibę i zmiana ta nie została jeszcze naniesiona, mogą dodatkowo zostać poproszone o przesłanie potwierdzenia złożenia korekty wpisu.
Alternatywna metoda do telefonicznej
Spółki cywilne oraz osoby prowadzące jednoosobową działalność ktore nie posiadają w ogóle wpisów w bazach telefonicznych mogą skorzystać z alternatywnej metody weryfikacji, jednak w tym przypadku mogą pojawić się dodatkowe koszty. Polega ona na tym, iż weryfikacj dokonuje w zastępstwie wystawcy notariusz, prawnik czy licencjonowana księgowa. Konieczne będzie również dołączenie do wniosku weryfikacyjnego zestawu dokumentów takich jak skany rachunkow za prąd czy wynajem biura, kart kredytowych lub wyciągu bankowego. Wystawca po otrzymaniu wszystkich danych będzie kontaktował się z osobą, która podpisała dokumenty i sprawdzi jej osobę w rejestrach zawodowych.
Sama rozmowa telefoniczna przebiega w sposób zdecydowanie standardowy i sprowadza się do podania i potwierdzenia danych firmowych. Następnie potwierdza się elektroniczną umowę z wystawcą. Jedyna trudność jaka może się pojawić to fakt, iż rozmowa przebiega w języku angielskim, ale każdy kto zna choć trochę podstawy będzie w stanie sobie poradzić.
Wystawienie certyfikatu EV
Certyfikat EV, z racji swojego atutu, jakim jest identyfikacja podmiotu, jest certyfikatem wymagającym w realizacji. Jeżeli jednak zadbano o posiadanie odpowiednich wpisów, to z samą realizacją nie powinno być najmniejszych problemów. Wszystkie ewentualne przeszkody można skorygować w trakcie realizacji certyfikatu. Wszystkich tych, którzy chieliby podnieść zaufanie do swojej witryny zapraszamy do kontaktu.
Monika Wodziańska - w H88 S.A. odpowiedzialna za realizację certyfikatów SSL